Zaterdagschool

De Finse Zaterdagschool te Rotterdam is een vrolijke en ontspannen taalschool. De missie is kennis van de Finse taal en cultuur in Nederland te bevorderen. De school is opgericht in 1981 en is een van de vele Finse scholen in de wereld. De eerste Finse scholen werden in de jaren 1960 in Canada opgericht en de eerste Europese Finse school in 1972 in Londen.

De Finse scholen in Engeland dienen als voorbeeld voor de Zaterdagschool. De naam impliceert dat de lessen op zaterdag zijn. Er is geen grotere wijsheid achter de naam.

De school geeft lessen voor kinderen en volwassenen. Veel van de cursisten hebben familie of vrienden in Finland. Sommige cursisten hebben plannen om naar Finland te verhuizen of komen daar graag op vakantie. Voor sommigen is het studeren van Fins gewoon een hobby.

De docenten van de school spreken Fins als moedertaal. Zij hebben een grote interesse in de Finse taal en cultuur en zijn enthousiast over het lesgeven. De docenten zijn niet noodzakelijk leraren Fins van beroep, maar zijn wel goed thuis in de Finse grammatica en het taalonderwijs.

De kinderen worden zo veel mogelijk per leeftijdsgroep en niveau ingedeeld. De definitieve indeling is afhankelijk van de animo van de lessen.

De groepen voor volwassenen zijn ingedeeld in vaardigheidsniveaus. De school biedt lessen aan vanaf beginners tot en met gevorderden die goed een conversatie in het Fins kunnen voeren.

Het schooljaar begint in september en loopt door tot en met mei. De lessen van twee uur zijn ongeveer twee keer per maand. Het lestempo is rustig en past ook goed voor cursisten met drukke agenda’s.